torsdag 4 mars 2010

Budgetfynd kan ibland bli ganska dyra

man har ibland en tendens att köpa kläder just för att de inte kostar så mycket. Är man van vid OM priser så kan man tycka att mycket annat är billigt som en tunika från Joy för 600 kr. Men det är inte så billigt om man inte använder plagget och köper man ett par plagg så blir det ändå ganska mycket. Bättre då att köpa OM för om man känner att man inte trivs i plagget eller det inte var så snyggt som man tyckte just när man gjorde inköpet så får man tillbaka det mesta på Tradera. Det får man inte för kläderna från HM, Joy etc.

Mitt mål är att inte handla så mycket budgetfynd, oftast blir de använda någon enstaka gång för att sedan säljas för en spottstyver. Min svaghet heter HM jag tycker de har mycket snyggt och billigt är det också men jag måste försöka stävja dessa köp. Nu har jag kuponger för över 1.000 kr så det är ok att handla men jag måste försöka tänka efter före köpen.

Även när det gäller OM måste jag tänka efter framöver, mitt rättesnöre kommer att bli "Om detta plagg var av ett annat märke skulle jag köpa det då". För ibland blir man fartblind och tycker att allt som OM gör är snyggt och så är det definitivt inte.

Melmelli är ett märke som tilltalar mig, jag har ett par plagg och jag har sett att de kommer med mycket snyggt till våren så jag får kolla nästa månad om det kommit in något fint.

5 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig! Jag köper hellre några få dyra OM-plagg som jag vet är värda något i andra hand om jag skulle vilja sälja. Köper man på H&M är det fint för stunden men kläderna ger aldrig samma glädje och njutning i längden.

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Håller absolut med dig och försöker få folk som kommenterar mina Om köp att förstå denna logik också. Det blir dyrare i längden med dessa budgett fynd! Som du säger används de bara en handfull gånger och säljs för en spottstyver om jag ens orkar lägga ut dem. Men som du också så klokt säger så måste man faktiskt stanna upp och verkligen ifrågasätta sina köp även när det gäller OM. Blir lätt att man går på i rena farten... Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, här är en till som håller med dig. Jag kan ofta köpa budgetfynd för ganska mycket i slutnotan utan att blinka och så används de ett par gånger, känns omoderna och man får inte tillbaka ett dyft för dem.

    Men även Odd Molly köpen är det som sagt viktigt att fundera över. Bara sådant man absolut vill ha. Fast jag har så svårt för det. Jag blir lätt fartblind. Kram

    SvaraRadera
  4. Jep, håller med. Budgetfynd är just det som kostar. Kliver jag in på HM köper jag lätt grejer för 2000 pix utan att blinka. Men jag får oftast inte hem ngt jag använder mer än ett par ggr och sedan går de ju inte att sälja heller.

    SvaraRadera
  5. Här håller jag på att sälja av en massa som jag köpt på mig men som bara hänger. alltså inte mollysar utan annat, både lågpris och mellan och dyrt.
    Men jag har även hejdat mig en del vad gäller mollysar fr våren. tar det lite easy och väntar, det man vill ha kan få - så småningom liksom. Man måste ju även njuta av de juveler som hänger i garderoben!

    kram på dig(tyvärr såg jag inte Tilde så jag har ingen aning om blusen)

    SvaraRadera