torsdag 11 november 2010

Jag behöver hjälp ....

Jag står inför ett stort dilemma - jag sålde denna klänningen på Tradera för någon vecka sedan. Den är köpt på Deepfling och nu fick jag ett samtal från köparen som vill att jag ska ta tillbaka den för den är oäkta.

Jag blir helt mållös och gick med på det därför att jag blev så överraskad. Men ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag. Jag vet att den är äkta och nu har jag mailat till Deepfling för att höra deras åsikt.

Köparen hade pratat med vänner som kunde se att den inte var äkta dessutom stod det Made in India i den.

Vad ska jag göra? Hade köparen ringt och sagt att hon ångrat sig så hade jag kunnat gå med på att ta tillbaka den men nu påstår hon att den är oäkta och det innebär antagligen att jag ska stå för alla portokostnader.

18 kommentarer:

  1. Hej,

    Så där står det i alla Odd Molly plagg från USA, alltså "made in..." mig veterligen är det bara så att det är produktionslandet. Om jag vore som du skulle jag maila Odd Molly HK och få detta bekräftat.

    Jag tycker du ska prata med köparen och så inväntar ni Deepfling och Odd Mollys HK så ni får svar.

    ~Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag tror då aldrig att denna är kopierad.
    Å definitivt inte om du köpt den i butik.
    Nä, klänningen passade nog inte, därför vill hon skicka tillbaka.
    be henne att HON fixar ett intyg från Odd Molly själv, där DOM intygar att klänningen är fejk. ( hon kan ju bara fota närbilder & mejla upp )DÅ såklart,om Odd Molly säjer att den är oäkta, som jag åter igen definitivt INTE tror.... DÅ ska du ta tillbaka. Så hade jag gjort iallfall :-)
    ☆Åsa☆

    SvaraRadera
  3. Du ska inte ta tillbaka klänningen!! Ett köp är ett köp på Tradera och om du vet att den är äkta så får du väl bara bevisa det. Och det är ju enkelt om du köpt den på Deepfling. Få Malin på Deepfling och skicka en kopia på ditt kvitto på klänningen och skicka till köparen!!
    Du ska iallafall inte ta tillbaka klänningen om du kan bevisa att den är äkta....
    Jobbigt och visst blir man ställd när man råkar ut för sånt. Köparen ångrar sig säkert bara och försöker upphäva köpet, men det är inte ditt problem...
    Lycka till!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej
    Den är nog inte en kopia för jag har en som är inköpt på Miss Greta och det står Made in India även på den.Hon har väl bara ångrat sitt köp så ta inte tillbaka den.
    Mvh
    mona

    SvaraRadera
  5. Vilka idioter det finns! Hon har nog bara ångrat sitt köp och försöker nu dra en vals om att den är kopierad.

    Som någon annan skrev: be henne att kontakta huvudkontoret för att få det verifierat att det är en kopia (vilket jag är säker på att det inte är).

    SvaraRadera
  6. Hej
    Det är köparen som ångrat sej. Håller med att hon får kontakt OM:s hk för att få den verifierad som den äkta molly den är. Prata du med Malin på Deepfling, du har kanske kvittot/orderkopian kvar./K

    SvaraRadera
  7. Usch!
    Håller med alla tidigare som har kommenterat..
    Råkade nyligen ut för precis samma när jag hade sålt en angelou dress på tradera..
    Vet att den är trång i armarna och det var en som hade en strl större men ville ha mindre för den är rymlig på övriga ställen och mest troligt så var armarna för trånga för hon klagade på storleken och menade att den inte såg äkta ut och måste vara en kopia...
    Min var köpt på minzo så den var också garanterat äkta...
    Än har jag inte fått ett negativt omdöme men så har inte hon heller fått något av mig;-)

    Hoppas att det löser sig,
    tycker inte att du ska ge dig..
    Kram

    SvaraRadera
  8. Men fyy! Jag håller med alla andra som kommenterat. Jag tycker det är så dålig stil att komma med sådana påståenden när hon tydligen ångrat köpet.
    Hoppas det löser sig!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag har också köpt en dish blouse och det står made in india på den också. Ta inte tillbaka klänningen den är ju äkta och köpt är köpt.

    Lisa

    SvaraRadera
  10. Det står Made in India i en hel del plagg från OM. Jag skulle inte tagit tillbaka den. Hon har ju uppenbarligen ångrat sig!

    SvaraRadera
  11. Usch vad jobbigt.. :( Kram Linsan

    SvaraRadera
  12. Usch så trist!! Stå på dig och låt köparen bevisa sitt påstående. Du kan bevisa motsatsen, eller hur?
    kram

    SvaraRadera
  13. Ta inte tillbaka den Efva! De plaggen som är gjorda för den amerikanska marknaden har dessa lappar där uppe för att USA har kravet på att det ska stå var de är gjorda. Inga kopior alls utan bara amerikanska Mollysar! Och de som är inköpta här i Sverige med den lappen i nacken har nog hamnat här bara, men var inte menade ursprungligen för Sverige. Det kan ju vara så att någon butik inte fått sina beställda varor och lagret i Sverige är slut, men att det finns ett restlager i USA.

    Be henne verifiera att det är en kopia med Odd Molly...

    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  14. Tack för alla svar, nu kan jag tänka klart igen. När jag fick samtalet var jag helt oförberedd och kände bara att jag ville bli av med problemet. Men sen har jag tänkt på det och jag kommer att följa era råd. Ni är bäst!

    SvaraRadera
  15. Lite sent svar här, men håller med övriga, köparen får bevisa. Tillverkningsland står det som sagt alltid i plagg köpta i USA och denna modell är mig veterligen inte kopierad heller och varför skulle en etablerad butik sälja kopior, det är ju bisarrt..... Du har dessutom ingen laglig skydlighet att ta tillbaka ett plagg du sålt som privatperson. Stå på dig och lycka till!

    SvaraRadera
  16. Ja jag håller också med de övriga här! Skrev en kommentar igår men ser den är borta..
    Kram

    SvaraRadera
  17. Jag håller med alla andra + kan jag tillägga att det finns lurifaxar därute som skickar tillbaka kopior och påstår att det är den de köpte av dig, och behåller den riktiga (din). Så inget tillbakaskick är mitt råd. DU kan få ditt plagg med äkthetsintyg, men det kan troligtvis inte hon. Kram Butta

    SvaraRadera
  18. Jag har själv köpt en Odd Molly Wigwam på Tradera och blev misstänksam när det stod "Made in India" i den så jag kollade upp det hela på nätet och fann t ex den här diskusionen.

    Det finns inga "Uppenbarligen" ingen av er vet vilka motiv mer än de hon säger som vill återlämna dressen.

    SvaraRadera