tisdag 30 november 2010

Ångerrätt på reavaror

jag satt just och läste Käthes blogg om webbutiker som inte tar tillbaka reaplagg. Och jag kände att jag måste skriva av mig lite angående ett exempel och det är Country Dreams. Det var någon som hade en fight med dem angående detta för ett tag sen eller rättare sagt ganska länge sen, så affären vet ju mycket väl vad som gäller.

Jag handlade ett par plagg nu på rean och de hade skrivit med bläckpenna "ej byte eller retur på reavaror" och det gjorde mig smått förbannad. Nu behövde jag inte byta något men jag fick god lust kan jag säga när jag läste vad de skrivit. De försöker tuta i folk att detta gäller fast de mycket väl vet att man har ångerrätt på alla varor som säljs via nätet, rea eller inte rea spelar ingen roll.

7 kommentarer:

  1. Det där har jag undrat lite över! Man HAR alltså bytes och ångerrätt på rea-varor. Men det är ju fler webbshopar som inte tar tillbaka sånt....

    SvaraRadera
  2. Handla INTE från Country Dreams! Katastrofalt dåligt bemötande och oseriösa! Egen erfarenhet. VARNING!

    SvaraRadera
  3. Jo, jag vet också att man har rätt att byta även reavaror. Jag skrev t.o.m. in det som kommentar till en beställning jag gjorde. ÄNDÅ står det med bläck , "reavaror bytes ej", jo, men säkert va! Det är såååå dålig stil, tycker nog att man borde kontakta konsumentverket: befattar de sig med sådant numera? Det är ju så uppenbart att de bryter mot regler/lagar...

    SvaraRadera
  4. Jag har också reagerat på det (som jag även skrev inne hos Käthie). Har handlat av CD några ggr då de haft det plagg och den strl jag letat efter men jag är ytterst irriterad över att de så uppenbart skiter i regeln. Det som är så synd är att många Odd Molly-bloggar skriver positivt om dem "handlade min molly av fina XX på Country..." som exempel. Det gör ju att de får än mer respons och kan fortsätta som de gör, med att med markeringspenna skriva att rea ej bytes.

    Tycker nog att de OM-bloggar som finns borde uppmärksamma detta lite bättre, det är stora pengar som CD vinner på att bloggtjejerna köper och rekommenderar dem.... De större bloggarna får gärna ta upp detta ordentligt och faktiskt peka ut de butiker som far med osanning.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag har också handlat där ganska nyligen och reagerade på det där de skrivit med kulspetspenna om bytesrätt.
    Dåligt och jag handlar hellre från annat ställe faktiskt. Men denna gången hade jag redan provat plagget i rätt storlek och visste att jag skulle behålla.

    Kram från V

    SvaraRadera
  6. Jag har idag varit med om det ni beskriver.... Beställde på rean från CD men det passade inte mig. Mycket riktigt så stod det på följesedeln att reavaror ej bytes och likadant på hemsidan. Jag valde då att ångra mitt köp vilket man som kund alltid har rätt till enl distansköpslagen, detta kan inte förhandlas bort vid köp på postorder, internet etc. Jag ringde upp CD och talade om att jag ville ångra mitt köp men det ville de inte gå med på.... Jag talade då om att jag som kund alltid har rätt att ångra ett köp när jag handlar på internet och eftersom de inte har informerat om detta gäller tiden för ånger i 1 år. Efter mycket tjat fram och tillbaka så var CD tvugna att ge sig eftersom jag faktiskt har lagen på min sida. Jag kommer inte att handla av dem något mer.

    // Cissi

    SvaraRadera
  7. Spännande läsning.
    Jag tror att vi konsumenter som handlar mycket via webben är rätt dåliga på att känna till våra rättigheter.
    Jag trodde, precis som många andra att man inte kunde returnerade prissänkta varor.
    Rätt skönt att läsa om att det finns de som har stått på sig - och fått rätt =)

    SvaraRadera