måndag 22 februari 2010

HM och storlekar

Jag har läst en del bloggare som är upprörda över storlekarna på designsamarbetet med Rykiel. Jag kan själv tycka det var märkligt att det nästan inte fanns några L i kläderna. Det brukar det alltid göra i deras designsamarbeten.

Nu var många kläder så stora i storlekarna att de funkar ändå men det skulle vara roligt att höra varför det inte fanns några L från de som faktiskt vet.

Bojkott av HM är inte aktuellt för min del utav flera andelar - dels tycker jag inte att Lindex och KappAhl är så mycket bättre på denna fronten. Lindex sänkte sina storlekar i ordinarie sortiment från 46 till 44 för något år sedan och har dessutom haft en designerkollektion som också bara fanns tom st M.

KappAhl har också 44 som största storlek i alla fall i jeans och även i blusar medan däremot HM har st 46 som största i det mesta.

Förutom Trend och Divided där största st är 42, det tycker jag är väldigt synd, dessa kläder riktar sig till en yngre publik och det finns yngre som drar större storlekar än så och vill vara trendiga. Dock är många utav dessa Trendkläder förhållandevis stora i storlekarna så de funkar även på en större storlek än 42.

Åter till Rykiel, om det skulle vara så att det är designern som bestämt att kläderna endast skulle finnas upp till st M så är det mycket märkligt, eftersom deras egna kläder i den billigare linjen finns upp till st 42 (vilket jag kan tycka att st M motsvarade på HM kläderna).

Är st 42 lika med storlek M?

1 kommentar:

  1. Hmm, i min värld är Medium = 38/40.
    När det gäller bojkott så är väl alla dessa kedjor lika goda kålsupare kan jag tänka.
    Då du skriver att Rykiels plagg är stora tänkte jag prova på en klänning i medium, om det finns någon kvar....

    /Carina

    SvaraRadera