söndag 16 januari 2011

Märkligt ......

Tycker alla samma sak? Eller blir man påverkad av andra bloggare som gillar OM.  Jag blir ibland lite fundersam över att alla verkar ha samma smak i övrigt också vad det gäller andra märken på kläder (om det nu förekommer) och skor/stövlar.

Tex Primeboots är en sån stövel som alla gillar, även om man inte själv kan ha den så tycker man den är snygg. Själv trillade jag dit eller blev påverkad att prova. Fick hem dem, tyckte de var ok inte mer än så men tänkte de får stanna trots allt. Efter ett par månader stod de fortfarande oanvända och jag beslöt mig för att sälja dem på Tradera för att slippa mitt dåliga samvete att jag köpt ett par så pass dyra stövlar och sen inte använde dem. De kortare modellerna med rosorna på tilltalar mig inte alls.

Träskorna som var så populära i somras tycker jag inte om heller. Men jag har aldrig läst att någon annan delar den uppfattningen utan alla verkar tycka de är gulliga o söta. Sådana hade jag när jag var barn och fick kanske nog av dem då.

Till sist mameluckerna, hua säger jag, något av det fulaste jag kan se på en vuxen kvinna (återigen ett barnplagg i mina ögon). Jag blir förvånad när vissa kvinnor som annars har en förhållandevis strikt klädstil tar på sig ett par sådana. Är det någon som använder dem ute, på sina jobb eller är det enbart hemmaklädsel.

Nu skulle jag aldrig kommentera på bloggarna att jag inte tycker kläderna är fina för vi tycker alla olika och har olik smak, eller ????

12 kommentarer:

  1. ha ha ha visst blir man påverkad! Träskor gillar jag inte i heller men tycker att Calou är söta och väldigt sköna jobbskor. Mamelucker inte en chans. Primeboots tycker jag är fina men alldeles för dyra. En massa populära OM-plagg tycker jag är direkt fula men skulle inte skriva vilka eftersom folk blir sårade som har just dom plaggen. Klart vi inspirerar och påverkar varandra inom bloggarna. Men vi blir ju även inspirerade av folk runt om oss, TV, tidningar osv. Jag tycker bara det är kul att upptäcka nya märken och favoriter. Det är upp till var och en att känna efter vad som verkligen känns kul och rätt! Om man inte gillar behöver man inte det! Kramar

    SvaraRadera
  2. Förstår precis vad du menar. Jag skulle inte köpa Calou men jag gillar Swedish Hasbeens Jaipur modell (som ju i och för sig inte känns eller ser ut som en träsko). Mammelucker älskar jag, har alltid gjort men skulle ALDRIG ha de på jobbet utan dessa har jag på sommaren under en tunn skir sommarklänning så man bara kan ana spetsen nertil (det är inte mening att de ska synas i sin helhet) och då känner man sig inte lika bar om rumpan och har man en kortare klänning behöver man inte oroa sig över att visa rumpan för alla om man skulle böja sig ner (vilket man gör ganska ofta när man har småbarn som ska lyftas och bäras titt som tätt). Jag har ju två helt olika stilar på jobbet och på fritiden, inte så konstigt tycker jag.
    När det gäller Promeboots så var det en hysteri ett tag. Mina bruna höga stövlar funderade jag lääänge över och slog till först efter att ha provat dessa ett antal gånger IRL. Men visst är det så att vi bloggare hetsar upp varandra ;-D Själv känner jag mig dock aldrig hetsad att köpa det som andra gillar, jag har en klart uppfattning av vad jag gillar och inte gillar.
    Ha en frotsatt bra helg!!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Påverkade blir vi nog alla. Absolut. På alla ställen vi rör oss i samhället, internet och hemma blir vi påverkade. På gott och på ont!

    Träskorna har jag alltid gillat, men av andra skäl, hasbeens kan jag inte ha men calou, jag har stora problem med mina fötter. De kan inte ha vilka skor som helst så när jag hittat något som fungerar, ja, då är jag på!!

    Primebootsen var det ungefär samma hysteri kring som själva odd mollysläppen. Tycker egentligen att BÅDA hysterierna är lika fel/galna. Jag har ett par, som jag lästat ut, och tycker absolut att de fungerar för mig. Letade efter en massa andra till bättre pris men de fungerade inte. Ångrar inte att jag "investerade" i dessa. De lär hålla i många år.

    Ang. bloomers/mamelucker. Var länge lite fundersam till dessa. Inte för att jag tyckte att de var fula på andra utan mest för att jag undrande hur JAG skulle se ut i dem. Men nu har jag några och ja, de fungerar jättebra, men precis som Oddmollyholic så har jag dem under tunna sommarklänningar. Skulle aldrig ha dem "som de är".

    Tror också att vi hetsar upp varandra, haussar vissa plagg, dissar andra. Det finns också vissa molly-plagg som jag tycker är vedervärdiga som andra gillar, men då säger jag inget- vare sig positivt eller negativt för att inte såra någon. För det är viktigt att vi alla får vara som vi själva vill- inte som andra tycker. Jag kan ibland be om "råd" i bloggen. Men väldigt ofta har jag en ganska så klar uppfattning innan, men passar på att fråga andra som också känner till kläderna!

    Jag vet också oftast vad jag gillar och vad jag absolut inte gillar och inte köper jag då något som andra gillar men jag inte riktigt gillar själv.

    Men att vi påverkar varandra är solklart. Det är när hetsen tar över som det är "farligt".
    Jag har också svårt för folk som "hissar" ett plagg och sedan säljer det två veckor senare....Då känns det inte så genomtänkt...

    Men- som sagt- vi är alla olika- tack gode gud- för hur vansinniga skulle vi annars se ut- alla vi OM-galningar!

    Ha en bra söndag!

    Kram.

    SvaraRadera
  4. ja, det är klart att man påverkas och jag har nog några saker som jag aldrig skulle köpt om jag inte läst om dem på bloggar, någon klocka och humanityarmbanden t.ex. Däremot inte något av det du räknar upp ovan. Sen finns det ju annat som många skriver om och som jag inte fastnat för alls. Chill Norway t.ex. är det ju många som höjer till skyarna nu och det är inte min stil alls med sina stora applikationer. Så det är väl snarare så att man påverkas av det som man kanske skulle fallit för ändå, men inte av det som ligger långt från vad man gillar, även om det höjs till skyarna av andra. Jag skriver inte heller i kommentarer om jag tycker att något är fult. Som tur är har vi ju olika smak, det hade ju varit tråkigt om alla bara skulle gilla samma plagg. Sen passar ju en del plagg till en viss kroppsform, andra inte.... Ibland när vi alla tokdissar ett plagg och undrar hur tänkte de nu så misstänker jag att det plagget kanske riktar sig till en annan marknad än vår! T.ex. den tyska och amerikanska. OM riktar sig ju inte bara till en svensk publik och klädsmaken skiljer ju en hel del i olika länder också! Intressant ämne du tar upp!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ha ha!Jag gillar inte träskorna och det har jag inte hymlat med! Maneluckerna kan vara fina på andra men jag skulle inte ha såna själv! Primebootsen däremot föll jag för som en fura, dom med rosorna alltså:) Det är roligt att vi har lite olika smak tycker jag....Kram

    SvaraRadera
  6. Jag har tänkt på precis samma sak! Det är liksom flera andra märken som man får på köpet i Mollybloggarna :)

    Visst blir man påverkad, men jag får säga att bland de sakerna du räknar upp så tycker jag nog att de nog passar bäst på andra än på mig. Undantaget är Calou eftersom de är så vansinnigt sköna :)

    Kram från V

    SvaraRadera
  7. Varför kan man inte dissa kläderna en bloggerska har på sig och visar upp, lika väl som man kan rosa detsamma? Då är det väl lika känsligt att uttrycka vad man tycker om olika skor och kläder, som i kommentarerna ovan. Jag gillar mammelucker och Calou-träskor, men det dissas av en, då ska man bli osäker och "sårad", eller tänka "jag kör min egen stil, som jag gillar". Hur ska man förhålla sig till det någon tycker och/eller klär sig? Får man inte komma med kritik, då någon gör det, står det i kommentarerna "om du inte gillar detta, sök dig till andra bloggar"! Jag kan tänka att det snarare var en som hade en annan syn på "trasan", men att alla missförstod denna.
    Har jag rätt eller har jag missförstått det hela?

    Helena

    SvaraRadera
  8. köpte ett par calou i somras, men fattar faktiskt inte hur man ska få dem att sitta kvar på fötterna... banden går ju upp hela tiden så de trillar av. Så nu ligger de i garderoben o kommer troligen inte användas igen. Men Inga of Swedens de är nästan sönderanvända i trädgården. För nej jag använder inte träskor någon annanstans o då är det ju eg. likabra att köpa ett par för 100lappen på Hörbymarknad. Så ja jag blev inspirerad o påverkad, men det står jag för. Jag är lättpåverkad ibland o de är ju snygga, men inte så mycket mening o vara snygga i en mörk garderob...

    SvaraRadera
  9. Underbar och väl rutet Efva!
    Tycker precis samma lika som du.
    Det går som vågor som alla verkar drivas med me och tycker lika om.
    Som du vet går jag gärna motsols och tycker tex, att träskorna är fasansfulla, i alla fall de med knyt /har ju ett par klassiska i rosa.

    Jag tror att vi (tar mod till mig och inkluderar mig själv) har startat lite av en 'säg vad du tycker trend'
    Härligt och befriande =)

    Att säga vad man tycker behöver ju verkligen inte betyda att man är elak.

    SvaraRadera
  10. Mina vinterstövlar tror jag att jag är ensam om i molly-världen... ett par svarta Graninge stövlar, men snacka om superdojjor! Alltså man kan gå i en vattenpöl o inget vatten tränger igenom o kylan kan vara -20 o jag är varm om fötterna. o för 1100kr är de verkligen prisvärda.

    SvaraRadera
  11. Bra skrivet efva! Ja, vi påverkar varandra otrligt och jag tycker ärligt talat att det är lite jobbigt för jag tycker att det är roligt att tipsa när jag hittar något fint, men tycker inte att det är lika kul när alla köper precis samma som jag. Och så är det säkert för andra också.

    Vad gäller skor så avskyr jag de där Calouskorna som alla hyllar. Det är inte alls min stil eftersom jag tycker om rockigare skor helst. Calou är alldeles för sockersöta för mig. Däremot har jag UGGs, men de har jag haft i flera år innan dessa började hypas på bloggarna och de är för värmens skull. Vad gäller PrimeBoots köpte jag ett par för 1 1/2 år sedan - och det var också innan dessa började hyllas så - och har knappt använt dem.

    Nu säger jag inte att inte jag inspireras av andra för det gör jag naturligtvis, men däremot kan jag bli avtänd på plagg som alla vill ha nuförtiden. Samtidigt är inspiration så kul! Men inte bara för att alla andra tycker om något.

    Och mameuckerna ja.. Erkänner att jag är en av dem som trivs i dessa på sommaren, men inte på jobbet. Aldrig i livet på arbetsplatsen utan en varm sommardag bara.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  12. Och jag hller med Nena förresten om ChillNorway. Det verkar vara ett märke som blivit obligatoriskt på Mollybloggarna nuförtiden och jag tycker det mesta ser ut som förvuxna barnkläder ärligt talat - vilket kan sägas om Odd Moly också till vissa delar haha... . med stora barnteckningar på och inget jag vill ha alls.Men det ligger kanske sponsring till viss del bakom den upphöjning av märket? Kram

    SvaraRadera