lördag 1 januari 2011

Förbokning Spring 2011

Jag snabbläste lite bloggar igår om upprörda känslor angående erbjudandet om förbokning hos Deepfling. Jag var en av dem som fick det, antagligen för att jag handlat för en ansenlig summa hos dem detta året. Hur de gjorde urvalet vet jag inte men jag kan tänka mig att det var dels om man handlat mycket och dels om man har gjort reklam för dem i sin blogg och har en relativt stor läsarskara.

Jag förstår att man blir besviken när man läser att andra fått chansen tidigare men så är det väl hela tiden utan att man egentligen vet om det. Svenska webshoppar gör det för vissa av sina kunder, typ viktiga på något sätt. Visst är det så att man kan tycka att det inte spelar någon roll vem som handlar bara man får sålt sina varor men det handlar om att behålla kunder som handlar mycket. Kläderna finns ju hos ganska många butiker så konkurrensen finns där.

Vissa går ut helt öppet i sina bloggar och berättar att de får storkundsrabatter, bla på de amerikanska shopparna och man kan ju undra hur mycket man måste köpa för, för att hamna i den kategorin. Ingen blir upprörd över detta faktum, inte vad som märkts i kommentarer eller inlägg i alla fall. Jag hade väl också velat ha 10% på alla inköp men jag får acceptera fakturm och inse att så är det, affären bestämmer själv vem de vill gynna på ett eller annat sätt.

Jag upptäckte förbokningen "för sent" igår kväll för att hinna beställa det jag tänkt mig. Jag har sparat mina 20% till spring och hade tänkt lägga mycket av mina tilltänkta köp hos Deepfling pga detta. Fast det är väl inte bara svenska kunder som fått erbjudandet utan även amerikanska mfl.
Många av plaggen kommer att finnas att köpa i Sverige och egentligen är det bättre att handla dem här hemma just med tanke på returer även om det blir lite högre summa.

5 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig. Det är upp till varje butik att bestämma hur dom vill göra. Sen är det upp till varje kund att bestämma om dom vill handla där eller inte. Jag tycker snarast att många butiker är dåliga på att ge sina trogna kunder extra förmåner. Ofta tar man sina storkunder för givet. Jag har tex aldrig blivit bjuden på någon av OMs utförsäljning men accepterar att dom helt enkelt inte tycker jag tillför dom något. Men å andra sidan gör det att jag känner mig helt opartisk och kan dissa dom i bloggen utan dåligt samvete om jag vill det...

    gott nytt år!

    kramar

    SvaraRadera
  2. Jag är inte ett dugg upprörd utan tycker bara att det gick till på ett märkligt sätt. Klart stam-kunderna ska belönas och jag vet att det är dom som har stamkundsrabatt hos deepfling. Smyg och smussel däremot retar mig och jag tycker att dom kunde ha gått ut rakt och sagt att bokningen öppnar en dag tidigare för stammisarna. Det hade jag köpt rakt av! Sen får jag väl erkänna att det är lite komiskt att så många uppenbarigen inte läste mailet ordentligt och lade ut det trots att dom ombads hålla klaffen;) Lite pinsamt!
    Ja, ja! Så där är det! Önskar dig ett Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Hej där, bra inlägg.
    Håller helt med Linda.
    Jag har verkligen inga problem med att stamkunder får förmåner och hade de skrivit att deras stammisar för boka en dag tidigare så hade det inte varit något konstigt med det.
    Retar mig också på en massa smussel och smyg, bloggare som inte berättar om reor, rabatter osv osv.
    Nej, sunt förnuft och ärlighet vinner i längden.

    Gott nytt på dig Efva och må så gott 2011

    SvaraRadera
  4. Håller också med föregående "talare". Är fullt medveten att det förekommer många olika slags rabatter och stamkundserbjudanden, det är ju så det fungerar! Men jag tror att alla butiker tjänar på att vara öppna och ärliga med detta. Att hålla på med "säg det inte till någon bara..." känns lite oproffsigt helt enkelt! Förr eller senare kommer det ju fram ändå!
    Det som blev knasigt den här gången var ju att så många förgäves försökte komma in och se plaggen och så gick det inte...
    Deepfling verkar ju ha haft en tanke med sitt system för förbokningar och det kunde de gott gått ut med öppet tycker jag. Var ju inget fel på idéen, jag tar verkligen inte illa upp att de som handlar långt mycket mer än jag får förtur, men det är bättre att berätta vad som gäller!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  5. Ni har så kloka åsikter tjejer och jag håller med om varje ord.

    SvaraRadera