lördag 21 november 2009

Ebay

Att handla på Ebay är nästan som att handla på Tradera. Det finns ett franskt, engelskt, tyskt och säkert några fler Ebay men framförallt har jag handlat på den amerikanska siten.


Utbudet är enormt, man kan nästan hitta allt man vill och lite till. Läs i en tidning om ett plagg eller ett märke och sedan leta på Ebay och finns det inte där just då så brukar det dyka upp lite senare.


Att jag började handla på Ebay var mycket för att jag hittade så fräcka och underbara barnkläder till min dotter som då var ganska liten. Sedan har jag handlat till mig själv också, kläder, smink och smycken.


För att kunna betala auktionerna så måste man ha Paypal. Paypal är ett lysande betalningsmedel. Jag antar att Paynova som Tradera använder sig är något liknande. Man kopplar sitt kontokort till betalsiten och sen behöver man bara logga in på Paypal vid betalning och aldrig behöva skriva in sitt kontonummer mer förrän man förnyar sitt kontokort. Paypal är som en försäkring, säljaren får sina pengar med en gång men skulle det visa sig att köparen inte skulle få sin vara så anmäler man bara det på Paypals sida och de kontaktar säljaren i sin tur. Om varorna är skickade som vanligt brev så finns ju ingen bevisning att varan är skickad och man får tillbaka sin pengar som köpare. Upp till en viss gräns men det ligger på några tusen har jag för mig. Det har hänt mig tre gånger att jag inte fått mina varor och jag har fått tillbaka varenda krona även om det kan ta ett tag.

Om man säljer på Ebay så kan man föra över pengarna från Paypal till sitt konto i banken lätt och smidigt.

Men allt står på Paypals sida som numera även finns i en svensk version.


När man börjar och ska handla på Ebay så får man börja med att registera sig. I registreringen väljer man även sitt ID och lösenord. Det är viktigt att hålla dessa för sig själv eftersom det förekommer ganska mycket försök till bedrägerier på Ebay. Ibland får man mejl med instruktioner där de vill att man lämnar ut sina lösenord, dessa ska man aldrig svara på.


När man gjort detta är det bara att börja bjuda eller köpa direkt. Det är ganska många etablerade affärer som säljer på Ebay och ofta då till ett fast pris. Det första man ska kolla är att de skickar varorna utomlands, en del skickar bara inom USA, men man kan också maila till en sådan säljare och höra efter för många skickar ändå trots att de skrivit att de bara skickar inrikes.


Lättast är att söka på tex ett märke och då får man alla auktioner som har detta märke. Man ser en indelning i storlekar etc. Denna indelningen är bättre än Traderas eller tydligare i alla fall. Och sen är det bara att lägga bud precis som på Tradera. Det är en god idé att kolla upp fraktkostnaden innan man börja bjuda, en del hugger för sig rejält där. Det är inte som i Sverige där man kan kolla portot direkt.

De har samma system som Tradera med feedback på säljare och köpare. Viktigt är att kolla feedbacken på säljaren innan man börjar bjuda och också tänka på att en säljare som säljer kopior även kan ha bra feedback liksom på Tradera.



Så det mesta liknar Tradera och det är superkul och väldigt vanebildande.

Om någon behöver hjälp eller tips hjälper jag gärna till maila mig på efva.larsson@telia.com



2 kommentarer:

  1. Tusen miljoner tack säger jag bara!!!!ÅH vad utförligt och bra! nästan så jag blev sugen att prova trots den sena timmen. Måste nog vara lite mer alert i huvudet dock så jag ska kolla riktigt i morgon eller så.

    JAg är ju lite feg men nu tror jag baske mig att jag skulle våga!

    KRam o tack igen1!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för ett super duper bra inlägg!! Här skall shoppas!!:))

    Kram

    SvaraRadera