söndag 15 november 2009

Storleksdiskussion Lindex

jag har läst en del angående deras nya kollektion som bara tillverkades i st S-M. Lindex försvarar sig med att det är denna grupp som köper mest (vilket jag är tveksam till) och som dessutom vill att kläder skall se ut på ett speciellt sätt. De som inte kommer i denna kollektion är egentligen inte intresserade på riktigt utan kan välja sina kläder ur kollektionen som riktar sig till större damer.

Detta är en utveckling som pågått ett tag, för något år sedan var största storleken på den vanliga kollektionen 46 sedan ändrade man detta till st 44 för något år sedan. Det är inte omöjligt att man tightar till det ytterligare och kanske går ner till st 42, vad vet jag?

Hur vet Lindex att de som drar större storlek än 42 inte gillar designen på deras ordinarie kollektioner utan hellre vill ha deras ofta tråkigare sortiment i +-kollektionen?

Förutsätts det att det bara är äldre som drar större storlek än 42? Och bara för att man är en medelålders kraftig kvinna så vill man inte ha ett stort sortiment att välja på.

Jag säger bara en sak, tänk om.

6 kommentarer:

  1. Håller helt med. det är inte så att alla vi som drar lite större storlekar vill ha de här tälten som de säljer på tex B&B. Varför måste alla plagg som görs till större kvinnor vara oformliga skynken? Vill också ifrågasätta tex H&M. De säljer en kollektion för de större donnorna, men trosor använder de tydligen inte för de går bara upp till strlk 44?!?? Vill nog hävda motsatsen och säga att vi lite större damer lägger större vikt på hur vi ser ut och de klädesplagg vi väljer. Man kanju tex fråga sig varför Odd Mollys strlk 4 är den som tar slut först i många fall om vi nu "De som inte kommer i denna kollektion är egentligen inte intresserade på riktigt utan kan välja sina kläder ur kollektionen som riktar sig till större damer" Det tar jag faktiskt illa åt mig av att läsa. Tråkigt! :(

    SvaraRadera
  2. Jag blir förtvivlad över att Lindex ens förverkligade denna kollektion. Det är som ett hån mot oss som har former. Det bästa är att bojkotta butiken tills de tänker om.

    SvaraRadera
  3. Jag som har XS tycker inte heller det är så kul att inte hitta plagg i sin egen storlek :-( .

    TAbby

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte senare just på det, naturligtvis är det lika viktigt att XS även finns med i kollektionerna. De behövde inte göra så många av de minsta och största storlekarna men just att de finns öht är ju superviktigt. Även HM ska ha en känga inte bara för trosorna utan även när det gäller samarbetena med designers. När Stella McCartney kom med sin kollektion fanns den upp till storlek 44, de sista kollektionerna finns endast upp till st 42. Även när det gäller HM Trend så är största st 42.

    SvaraRadera
  5. Att tillverka S-M är inte OK! Jag kan lova Lindex att vi som behöver minst L handlar mest kläder !!!

    KRAM modellmini

    SvaraRadera
  6. jag blir upprörd när jag läser sånt här.... som att vi som inte är pinnsmala inte vill ha snygga kläder, det är ju snarare utbudet som finns nu som det är fel på..... och så ska det nu då bli ännu sämre.... suck, vad är det för fel på världen... tycker fö att odd mollys kläder har blivit mindre i storlekarna den här kollektionen än tidigare.... inte bra... men det kanske är jag som är subjektiv bara....

    apropå h&m, varför kan de inte göra bh:ar som är större än typ c-kupa? det har varit mycket snack om att många har fel bh-storlek... och det är inte konstigt när utbudet ser ut som det gör....

    SvaraRadera