torsdag 28 januari 2010

Intressant fråga




OddMollyholic tog upp frågan om att det finns alldeles för många Fondor just nu. En intressant fråga, Odd Molly hysterin nu vid vårsläppet är något jag bara upplevt på nätet. Jag var på Iisa och där fanns massor av kläder kvar bla Fondor förra lördagen och de hade nog fått in kläderna på fredagen för då fanns det en massa kartonger på golvet vid lunchtid. Så det är ju inte så att folk rusat dit för att handla just denna klänningen direkt eller förbeställt den för det tror jag man kan göra där också. Visst det fanns någon i butiken samtidigt som jag som var ute efter det nya vårmodet men med tanke på storleken på Malmö så var det ingen trängsel..


Det plagg jag ser oftast är Lovely knit, dels har den hängt med många år och dels är den en klassiker som många typer av människor kan använda. Och det är just så jag ser på den. Jag köpte en sådan kofta som min allra första Odd Molly och jag var helt förhäxad av den och tyckte att det var något av det snyggaste jag sett. Då visste jag knappt vad märket var för någonting.


Sen har jag köpt ett antal genom åren men sålt dem igen eftersom jag inte använt dem så mycket som jag hade hoppats. Men i och med att jag köpte en i bomull så kändes den genast mer användbar. Denna våren har jag förbeställt två stycken av denna kofta. Och jag bryr mig inte alls om ifall jag kommer att möta många med samma kofta på stan.


Annars tycker jag att det är mest jackorna som blir framträdande, det är dem man ser om man går ut. Och det finns inte så många modeller av jackorna heller men stan vimlar inte av dem. Ibland undrar jag vem som handlar alla Odd Mollykläder i Malmö, kanske det är danskarna?


Vi är tre stycken på mitt jobb som har Odd Molly, jag har mest sen finns det en tjej som kanske har en tio plagg och ytterligare en som jag träffar väldigt sällan. Så där är man ensam om plaggen också vilket är skitkul.


Jag gillar egentligen inte att möta folk på stan med samma kläder, det känns lite dumt på något sätt. Men med Odd Molly är det annorlunda, det blir mer som Vad bra smak du har!. Någon slags samförstånd. Det är nog därför man kan hålla på och blogga om ett märke så som vi gör, jag tror det är mycket svårare att bygga en blogg på Hunky Dory (fast deras kläder är fina också).

4 kommentarer:

  1. Håller med dig! Jag har mest Odd Molly i min umgängeskrets men visst är det så att det är något väldigt speciellt med detta märke...som kan skappa sådan hysteri....för ett par år sedan i Malmö brukade Odd Molly ta slut direkt när det kommit in till butiken eller i varje fall inom en-max två veckor...nu verkar det ha lugnat sig något, såsom du beskriver det. Jag brukade handla på Factory och även mycket hos Iisa och köpte man inte första veckan brukade det man ville ha vara slut därefter.

    SvaraRadera
  2. Va bra du skriver:-)
    Jag känner igen det där att om man möter någon med Odd molly kläder så blir man mest glad och kanske möter lite ögonkontakt:-)
    Hade det varit ett annat märke hade man kanske bannat sig själv som tog just detta plagget den dagen..
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. grr skrev ett lååångt inlägg men det försvann...

    Håller med dig, vi är ju trots allt en liten klick kvinnor som bär OM i princip dagligen.
    Men här i Göteborg är det en hel del som bär jackorna, och i butikerna tar favoriterna slut ganska fort som jag upplevt?
    Men visst rycks man med i hysterin här i bloggarna=), jag föll för Fondan tex när första bilderna kom, men bestämde mig för att inte köpa, men det blev visst en ändå=)

    Jag gillar att OM är tidlöst, unika plagg som håller, därför tröttnar man inte på dem så heller, gillar att det inte är "fashion" utan de kör sin egen grej, det är den känslan jag gillar när jag har på mig plaggen. Mina väninnor fattar inte alls grejen med OM, de tycker man är galen som kan lägga så mycket på ett plagg, och man skäms nästan när de frågar hur mycket vissa saker kostat....men de har aldrig burit ett OM plagg och förstått känslan...

    ojoj nu svamla jag iväg och glömde bort frågan, haha

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig. Ser jag exempelvis en 2 tjejer med likadan Kappahl-jacka som mig som på tåget känns det lite små jobbigt...Är det däremot en Mollyjacka ler man istället i samförstånd :-) Härligt!

    SvaraRadera