söndag 3 januari 2010

Två dar i rad


många av mina arbetskollegor kör med måttot - två dagar i rad. Vilket innebär att de har samma kläder måndag-tisdag, sen onsdag-torsdag och sedan fredag som antagligen bärs på helgen. Efter två dagars användning tvättar de ovandelen antar jag och det har en praktisk funktion på det sättet att man alltid tvättar kläderna efter två dagars användning. Förutom byxor, kjolar etc. Lite trist tycker jag.


Vi diskuterade kläder vid ett tillfälle och någon sa att allting blir ju så mycket roligare om man klär upp sig lite eller inte klär upp sig kanske utan mer använder fina kläder som man trivs i och tycker om. Någon sa sarkastigt: Jaså blir allt roligare då. Hon köpte inte alls idén och vantrivs även med sitt arbete.


Jag såg ett program med Trinny och Susannah härom veckan och detta handlade mycket om att man ska klä upp sig lite grand och måla sig lite i vardagen just för att må bättre. Jag tror att det stämmer. Även om man går hemma och är föräldraledig så kan det kännas bra att klä sig fint i alla fall ibland. Jag kan själv sunka till mig på helgerna ibland och även på semestern om man bara är hemma. Det som är bra med bloggen är att man i alla fall försöker nästan varje dag. Jag försöker att använda alla mina kläder eller en merpart i alla fall istället för att köra några få favoriter som det är så lätt att det blir.

8 kommentarer:

  1. Jag tror det stämmer, så kör i alla fall jag. Jag klär mig som jag vill och lite finare även om jag arbetar i en förskola. Mitt jobb är inte skitigare än om jag hade skrotat hemma. Dessutom blir vardagen roligare så :0)

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  2. Tror också att man mår bättre om man piffar till sig lite. Jag gör det i alla fall. En av anledningarna att jag började jobba tidigare än tänk från mammaledigheten var att jag vantrivdes i min "sunkighet". Bor inte på min födelseort och hade därför inget umgänge med ngn som var mammaledig samtidigt som mig så blev lite väl mycket hemmasittande.. Jag gillar när man piffar till sig! :D

    SvaraRadera
  3. jag är verkligen periodare o perioderna infaller sporadiskt. :-S några dagar i rad med uppklätt o så kanske en hel vecka sunk. O tvärtom o kors o tvärs.....:-)
    Men visst kan klädseln pigga upp en otroligt! Jag tycker det är trist om man kör på som man alltid gjort som du beskriver i början.
    Du får utmana de mest envisa på jobbet. Får se om de ändrar sig om de provar att klä upp sig lite mer än vanligt. Vore skoj att höra hur det skulle falla ut.

    KRAm på dig!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag byter kläder varje dag, kanske inte så mycket för egen skull utan av hänsyn till mina medmänniskor! Min mamma var sträng med att man inte fick gå och se ut hur som helst bland människor! Och hon hade så rätt. Jag blir så glad av att se snyggt klädda arbetskamrater och de tycker att jag är snyggt klädd de med. Vardagen är en fest. Kläderna till för att att användas. Jag har inte råd att köpa något "för garderoben". Arbetet känns faktiskt också roligare då!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig samma plagg två dagar i rad. ALDRIG....inte mina barn heller. Nya kläder varje dag. Men det innebär inte att kläderna är smutsiga. Jag kan hänga tillbaka en kjol eller en pösig blus i garderoben och använde dem igen. Jag gör mig alltid fin. Gör i ordning håret, sminkar mig det innebär att jag känner mig fin och därmed säker på mig själv när jag står inför andra och håller i ett möte eller kanske intervjuar en ny medarbetare. Jobbar jag hemifrån så är jag lite slappare dock.

    SvaraRadera
  6. Jag tror också på den idén. Den blir liksom inte bättre än man gör sig. :)

    SvaraRadera
  7. Oj, två dar i rad låter inget vidare roligt måste jag säga och inget jag själv tillämpar. Jag tvättar inte alltid mina kläder efter en dags användning, men jag har inte samma kläder på mig två dagar i rad. Livet är alldeles för kort för det! Kram

    SvaraRadera
  8. Livet är verkligen för kort för att gå i trista svarta kläder dan till dan bara för att man är på jobbet!
    Själv byter jag kläder varje dag, alltid, även när jag är hemma. Jag blir trött på att ha samma plagg jämnt helt enkelt.
    På mitt arbete finns det dock väldigt många som inte håller med om detta och kör samma mörka klädsel veckorna i rad. En kollega går i samma klädder varje dag, det är bara strumpbyxorna som byts ut, ser det ut som...
    Jag blir också glad när jag ser att mina kollegor är finare klädda, säger alltid det till dem... Dock blir jag inte särskilt populär på jobbet då har Odd Molly plagg på mig, olika varje dag. Chefen har redan kommenterat att jag nog bara har Odd Molly i garderoben... Verkar som att vissa stör sig på det, även män!

    SvaraRadera