söndag 30 augusti 2009

Förhandsbokningar

Jag vet att man som affär inte får ta emot förhandsbokningar utav kunder. En affär här i stan gör det absolut inte, inte ens om man går dit. De säger att de är livrädda att bli av med märket om de bryter reglerna.
Därför blir jag förvånad när jag läser på ett par ställen att förhandsbokningar skett och även med namngivning i vilka affärer det gäller.
Man undrar ju lite ifall alla inte känner till reglerna, att man struntar i dem det kan jag förstå (alla vill ju få sålt sina varor till fullpris) men att det inte sker mer i tysthet är förvånansvärt.
Fast det kan ju vara nackdelar med att förhandsboka också. Man kan ju ångra sig på vägen sas, komma på att man kanske hellre ville ha ett annat plagg eller man kanske får information om storlekar etc som inte framgick när man beställde. Å andra sidan är man säker på att man ska få sitt drömplagg.
Det går bra att efterbeställa/beställa modeller som affären inte haft tidigare men man måste vänta två veckor efter man fick sin leverans. Verkar vara många regler när det gäller försäljningen av Odd Molly.

2 kommentarer:

  1. Ja, efva, jag har också funderat på det där kan jag säga. Att butiker i Sverige tar emot förhandsbokningar fastän de inte får det vet vi ju, men att det pratas öppet om det i bloggvärlden är inte bra. Jag blir väldigt förvånad över det. Affärerna borde ju verkligen vara måna om att se till att det sker i tysthet, men vissa verkar inte alls göra det. Konstigt...

    Sedan när det gäller utlandet vet jag inte hur mycket OM kan kontrollera det. Själv har jag ett paket på väg från utlandet dit andra släppet redan nått.

    SvaraRadera
  2. Egentligen får inte OM sätta sådana regler. Det är inte ok enligt lag att en leverantör får varken sätta fixerade priser eller förbjuda förhandsbokningar. OM kan ju stoppa leveranser till butiker som bryter mot reglerna men enligt lag får de inte göra så.

    SvaraRadera