torsdag 17 september 2009

Funderingar kring sponsring

jag är mycket förvånad att det fortfarande skickas ut plagg för sk recension. Om tex Tintin skickar ett plagg till en bloggare så undrar jag verkligen om de säljer mera efter recensionen. De flesta vet ju var de ska handla sina Odd Mollys men det kanske finns nya kunder som aldrig köpt märket men hur troligt är det om det är en bloggare som skriver mycket om Odd Molly. Det hade ju varit helt annorlunda om någon stor bloggare som tex Elin eller Engla skulle promota kläderna. Då skulle man kunna få en helt ny kundkrets, dock tillfälligt.



Jag tycker det skulle vara intressant att få veta vad en sådan sponsring ger i beställningar. Sen är det så att det finns ju många jätteduktiga tjejer som gör samma jobb fast helt gratis. De har ju kanske inte lika stor läsarkrets men å andra sidan är det rätt läsare nämligen sådana som är intresserade av Odd Molly och gärna handlar märket. Jag tycker inte själva recensionen ger något, personen har ju fått varan och skulle kanske aldrig handla den själv. Jag tror det är ganska ovanligt att någon säger nej för att jag antar att man får ett erbjudande först eftersom storleken ska passa. Men jag skulle också ta emot om jag fick det gratis. Går ju alltid att sälja lite diskret senare.


Personligen så skyr jag sådana reklamgrejer, just för att de är så uppenbara och inte ger mig något som jag kan få någon annanstans. Däremot skulle man gå ut med en kampanj men 20% tex så blir det ju intressant på ett helt annat sätt.

4 kommentarer:

  1. Ojojoj... vad jag håller med dig!
    Jag blir väldigt anti när jag läser de sponsrade recensionerna. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta... men jag biter mig i tungan ;)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig helt och hållet här. Jag tror att sponsrade inlägg har helt motsatt effekt faktiskt och att folk inte köper just det plagget just därifrån. Det är ju som du säger så att den som fått plagget ofta säljer av det ganska snabbt igen för man har ju inte köpt det och sparat till det direkt. Så varför skulle jag tro att ett visst plagg är så underbart när den som fått det är köpt? För det är ju det man är när man blir sponsrad.

    OM är mitt intresse och jag köper vad jag vill. Jag har ett arbete som sponsrar mitt intresse liksom och bloggandet gör jag för skojs skull. Jag länkar till allt och alla för att inte göra skillnad. Vill mest upplysa om vad som finns därute. Men det är klart att hade man blivit sponsrad så hade man kanske inte sagt nej.

    Men jag skyr de inläggen som pesten. Inte för att jag missunnar den som fått plagget något utan mer för att det är ett komplett köpt inlägg som inte säger mig något. Så man kan undra vad företagen vinner på det...

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig! Gillar inte heller det "köpta konceptet!. Därav mina erbjudande jag haft i min blogg, som gynnar alla. Inget som går till mig personligen utan ger alla en möjlighet att få rabatterade priser på de kläder de söker. Det gillar jag.

    Tigga och be, lönar sig inte i längden, utan att ge gynnar alla och såklart mig själv också i slutändad. Bra inlägg!

    SvaraRadera
  4. Men nu är ni ju inte snälla ;D Alla fattar väl vem ni syftar på?! El?

    SvaraRadera